Thursday, June 11, 2009

29 tahun 5 bulan 25 hari

0-12 tahun aku dibesarkan oleh keluarga dikampung,
dengan kasih sayang oleh Ayah,Tok Wan dan kakak-kakak...
Emak turut memberikan yang terbagi,
tanpa sogokan barang-barang yang mahal..
tanpa pujukan jika merajuk..memendam rasa,
memupuk jati diri yang kuat...aku bangga,
bangga dengan asuhan keluarga,
yang tidak memanjakan diri ini..
walaupun sifat sensitif mempengaruhi.
13-17 tahun aku mula mengorak langkah,
di tempat baru..dengan alam yang baru,
diajar supaya berdikari..dan tabah menghadapi dugaan..
selari dengan perubahan usia..
Di asrama aku berdiri..jatuh dan bangun sendiri..
tanpa penyesalan,
tanpa menyalahkan..
aku banggga,
bangga dengan keluarga yang memberikan didikan yang baik..
untuk aku berpegang teguh dengan kebaikan.
18-23 tahun aku di universiti,
dengan kehidupan yang sama di asrama,
namun jauh berbeza..
halatuju ditentukan ketika ini..samada aku hanyut,
atau terus meniti jalan yang lurus..
ALHAMDULILLAH..aku berjaya,
berjaya sampai di tempat yg sepatutnya..walaupun kadang2 sesat di jalan,
dan aku mampu menggembirakan keluarga..
aku bangga,
bangga dengan pesanan keluarga yang menginginkan aku hidup sebagai manusia.
23-kini tahun..
aku sudah mempuyai keluarga sendiri..
isteri dan anak tercinta..
adakah aku telah dan akan membuatkan mereka bangga dengan aku..
sepertimana aku bangga dengan keluarga aku..
aku memohon kepadaNya,
sekurang2nya mereka menghargai setiap apa yg aku lakukan..
demi kebahagiaan mereka,
kerna...
aku bangga dengan mereka..

No comments: